BM-besök

Jösses, nu har det inte blivit många rader skriva här på ett tag. Jag är i alla fall ledig och njuter av varje dag kan man säga. Nu när det varit så fint väder har jag bara hängt i sommarstugan där mamma och pappa varit nästan en vecka, ätit god mat, solat och badat (!!!). Badkrukan Lina har badat två gånger i år redan. Har liksom inte haft något val, då jag stått i vattnet upp till låren och sagt till mig själv: "ska du klara av att föda barn ska du banne mig klara av ett dopp i kallt vatten".

Igår var det besök hos barnmorskan i stan för första gången. Var på Guldvingen där en sommarvikarie tog emot oss. Hon var väl nästan i pensionärsåldern och hade enligt henne själv jobbat som barnmorska i hundra år. "Då är vi i trygga händer med andra ord", sa jag till henne och log. Sen började det röriga.

"Fick du en gul lapp sist du var här?"
-Nej, jag har aldrig varit här förut. Kommer från Götenes barnmorskemottagning men går nu här på Guldvingen.
"Jahaaa. Ja, men då har du inte tagit blodprover och sådär då??"
-Nej.
"Då ska jag hämta en gul lapp. Det är så rörigt när man är sommarvikarie. Allt ligger på olika ställen." Så velade hon iväg. Kom inte in i datorn eftersom hon inte kunde det där med att dubbelklicka, så hon kom ju aldrig in i programmen...

"Här har du en gul lapp". Kom tillslut in i datorn och i min journal.
"Nä, du har ju redan tagit alla prover".
-Nej, jag har inte tagit några prover här, sista gången var ju i Götene.
"Ja, det räcker med det".
-Happ. (Har ju blivit stucken alla gånger i Götene, både HB och blodsocker)

"Har du med dig urinprov??"
-Nej, jag har inte fått någon burk. Har alltid gjort provet hos BM förut.
"Va, har du inte fått nån burk?? Nehe, här ta denna och ta med nästa gång då".
-Ska du inte kolla urin alls nu då??
"Nä".

Fick lyssna på hjärtljud i alla fall och mäta magen. Hon kände även hur bebben låg och förklarade. Plutten ligger med huvudet nedåt och sen vikt med benen ut i min högersida. Än har han eller hon inte fixerat sig, men kommer troligen att ligga så de sista veckorna också. Alltså är det inte helt konstigt att det sparkar ut hårt i min högersida och har gjort ett tag :)

Hjärtljuden låg igår på 144 slag, ungefär som det gjort alla andra gånger med andra ord. Hon klämde ihop några fingrar på min högersida och sa: Känn där. En fot. Så kände vi, och fasiken vad otäck känsla. En fot liksom. Knäppt!!

"Men va". Tanten kollade i min journal. "Väger dom i Götene??!"
-Ja. Jag har fått väga mig varje besök där.
"Hrm. Helt onödigt".
-Gör ni inte sånt här??
"Ne. Äh vi kan kanske göra det nästa gång".


Alltså... Besöket var kanske inte som jag väntat mig. Dock var vi båda lite negativt inställda till att byta mödravård, men ändå. Trodde väl att samma prover skulle tas om inte annat. Blodtrycket kollade hon i alla fall. Men annars kändes det lite... oseriöst. Att de prover vi tagit i Götene varje gång inte varit så viktiga. Jag vill ha en fullständig, helt ifylld journal som den varit fram tills nu. Vill kunna följa alla värden och siffror ordentligt.  Ska tillbaka om två veckor, så får vi väl se vad som ska göras då.

Hoppas ni har det fint!

2 kommentarer:

  1. Vad konstig hon verkade :S Jag fick göra urinprov + väga mig varje gång och blodprov varannan. Hur ska dom annars hålla koll på om du får havandeskapsförgiftning?

    SvaraRadera
  2. Svar:
    Ja, visst är det konstigt. Det kände jag med, det är väl också nu det är rätt så viktigt att ta och kolla alla värden? Visst, det är bara två veckor till nästa gång, men samtidigt är det ju flera veckor sen sist liksom...

    SvaraRadera