Lycklig!!

Igår hade Linus och jag en riktig Vi-dag. Vaknade runt halv tio, åt frukost och åkte fram på stan. Uträttade där lite ärenden och köpte med baguetter och lite gott för en tur ut till stugan på Kålland. Åt och njöt av det fina vädret. Tog en tur ner till vattnet och satte oss på bryggan. Där ställde sig Linus framför mig och frågade om jag ville förlova mig med honom, världens goaste kille. Såklart ville jag det!! <3 Fick en så fin guldring på mitt finger som sitter helt perfekt. Vi hade ju naturligtvis provat ut ringarna tillsammans, men det var ändå så vackert. Vilket glädjerus som spred sig i kroppen.

Vad innebär en förlovning? Förlovningens historia sträcker sig långt bak i tiden.
Med den borgerliga kulturens frammarsch blev ringväxling ett tecken på trolovning, men utan rätt till sexuellt umgänge och utan att vara en rättsligt bindande handling. Man började kalla denna ringväxling förlovning. Förlovningen tillkännagavs först med att de nyförlovade sände sina visitkort till släkt och vänner i samma kuvert för att sedan gå på presentationsvisit. Från 1860-talet började alltfler tillkännage förlovningar genom annons i tidningar.
Idag är förlovningen det första romantiska steget att mer officiellt tala om att man är ett par. En introduktion av sin tilltänkta livskamrat, utan juridisk betydelse och som helt enkelt betyder att man lovat gifta sig. Enligt gängse seder bör det ske inom ett år efter ringväxlingen.
 
Ja, det är väl inte riktigt såhär det går till idag :)

Åkte vidare till hans mormor och morfar för en fika. Dom hade tagit fram en gammal vagga som Linus och resten av deras barnbarn haft som bebisar. Den var riktigt fin, så den ville vi såklart ha! Dom skulle bara lämna in den på lackering så den blir vit och fin. Det var hjul på den, men dom gick att ta bort så det blev en riktig vagga. Som Linus morfar sa: Det är ju skitbra med hjul! Vaknar ungen mitt i natten är det ju bara å sparka te på sängen så åker den iväg! Då tystar den nog! Haha, han är rolig...

I alla fall. Efter besöket där åkte vi ut för att kika på ett hus, och sen vidare till Källby. Hade en mor och far som var lagom nyfikna på ringarna. Hem för att mata Godzilla med lite goa syrsor för att sen bege oss mot Skövde. Jag hade nämligen beställt biobiljetter till filmen Hur många lingon finns det i världen. Var illhungrig på vägen dit, så jag satte i mig en Big Tasty Chicken, som inte var någon höjdare faktiskt.



På bion var det inte riktigt fullsatt, men inte långt ifrån. Filmen var hur bra som helst, vi skrattade och grät. Till och med Linus grät, och han kunde inte sluta. När vi gick till bilen grät han fortfarande. Goding. Åkte hemåt, men stannade på Canton i Skara där det blev en god middag. Jag tog "Middag i Kina" som bestod av förrätt då jag valde Pekingsoppa (skitgod och stark), valfri varmrätt då jag valde Friterade jätteräkor med sötsur sås och friterad banan med glass till efterrätt. Linus tog det vanliga, fyra små rätter. Gjorde ett besök i Vinninga för att hälsa lite på svärföräldrarna, en sväng på stan och sen hem.

Tack för en helt underbar dag. Kunde verkligen inte bli bättre!!

7 kommentarer:

  1. Å,va kul!!!! Ett jättegrattis till er =)
    Va skönt att få till såna dagar,det behöver man.

    Lotta&Anders

    SvaraRadera
  2. Stort grattis igen till er. Ha en riktigt bra dag på jobbet.

    SvaraRadera
  3. Åhhhh vad mysigt och ett STORT GRATTIS :)
    Kramar

    SvaraRadera
  4. ÅH GRATTIS! :D Hallelulja va underbart ! Puss på er båda <3

    SvaraRadera
  5. Grattis får man väl säga! Kul, den här "familjen" börjar likna Fam. Canclini. Vi säger inget till varandra, utan skriver det på nätet. Underbart!

    SvaraRadera
  6. Grattis till er!

    SvaraRadera
  7. Tack för alla gratulationer allihopa! :)

    Syster: Tack så mkt. Ja, men läser man på nätet så får man ju räkna med att få reda på saker, eller? :) Jag har faktiskt inte ringt runt till alla i våra familjer och berättat, men jag tror att du skulle få reda på det tids nog ändå, eller hur? Men familjen Canclini är väl inte dumt? :) Det finns ändå inte direkt mkt omtänksamhet eller intresse för saker i vår familj.

    SvaraRadera